شومیز چیست؟
نوشته شده توسط : BMtips

 

کلمه شومیز از واژه فرانسوی chemise گرفته‌شده است که به معنای تی‌شرت یا درواقع گستره عظیمی از بلوز بانوان یا ژاکت است. شومیز درواقع لباس‌های مردانه جلوباز است که حالا به شکل لباس زنانه جلوباز دکمه‌دار درآمده است. اگر شما شومیز را به زبان فرانسوی در گوگل جست وجو کنید یک گستره عظیم از لباس بانوان را برای شما می‌آورد، اما اگر به زبان فارسی جستجو کنید نوع خاصی از بلوز بانوان را برای شما می‌آورد. بنابراین در پاسخ سوال شومیز چیست ، به این نتیجه می رسیم که یکی از لباس‌های مخصوص بانوان است که اغلب جنس بسیار لطیف و خوبی دارد و برای فصل تابستان و بهار هست، درواقع شومیز نوعی پیراهن لخت است.

کاربرد شومیز چیست؟
کلمه شومیز در زبان فارسی به یک نوع لباس خاص زنانه گفته می‌شود که در ابتدا به شکل آستین‌بلند با دکمه‌های وسط، به سبکی کلاسیک و ساده طراحی می‌شد. در حال حاضر شومیزها در طرح‌ها و پارچه‌های مختلف طراحی و دوخته می‌شوند. پارچه مناسب لباس برای دوخت و دوز و اینکه پارچه به اصطلاح آب نرود خیلی مهم است.

همچنین شما می توانید از شومیزها به‌عنوان مکملی زیر مانتوهای جلوباز استفاده کنید. شومیزها اکنون به‌عنوان یک گزینه پرکاربرد در استایل‌های مهمانی، کژوال و رسمی به‌حساب می‌آید که شما می‌توانید آن‌ها را با دامن و شلوار بپوشید.

انواع شومیز
شومیزها به دلیل پوشیده بودن و مطابقت با پوشش ایران، بسیار پرطرفدار هستند و افراد زیادی از شومیزها در کنار شلوار یا دامن در مراسم‌های مهم و مهمانی‌ها استفاده می‌کنند.

شومیز رسمی
در بعضی از مدل‌های شومیز رسمی در قسمت شانه‌ها از اپل استفاده می‌شود. این نمونه از شومیز یادآور سبک پوشش بانوان در دهه 60 ایران است که با دامن کوتاه یا شلوار چسبان استایل خوبی را برای شما می‌سازد.

شومیز رسمی
شومیز پشت باز
یکی از مدل‌های پرطرفدار و جوان‌پسند شومیز، شومیزهای پشت باز هستند که در پایین کمر گره می‌خورد. این شومیزها را می‌توان با شلوار یا دامن‌های جین کوتاه و چکمه‌های بلند ترکیب کنید و یک استایل منحصربه‌فرد بسازید.

شومیز جلوبسته چیست؟
یکی دیگر از مدل‌های شومیز، شومیز جلوبسته هستند که قسمت جلوی لباس با بندهای ضربدری بسته می‌شود و قسمت کمر از بخش بالا و پایین آن تنگ‌تر می‌شود. چین داشتن پایین لباس یکی از جذابیت لباس‌های زنانه و دخترانه است.

شومیزهای یقه‌گرد که در آن‌ها یک قسمت شنل مانند روی لباس دوخته می‌شود. برای کسانی که به دنبال لباس‌های شیک و باوقار می‌گردند بسیار مناسب است.
استفاده از پارچه‌های گلدوزی شده، یکی از شیوه‌های جدید در طراحی دم آستین یا قسمت پایین شومیزهای مجلسی است. پارچه مناسب لباس مجلسی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.
شومیزهای حریر
شومیزهای حریر در رنگ‌هایی کمرنگ و پاستلی، انتخاب خوبی برای مهمانی‌ها و دورهمی ها به حساب می‌آید. در شومیزهای حریر، مدل یقه حلزونی و آستین‌های بلند و کلوش زیاد می‌بینیم. این شومیزها را با یک دامن یا شلوار چسبان تیره‌رنگ امتحان کنید. آستین‌های کوتاه و چین‌دار که به شکل گشاد دوخته می‌شود، یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار است.

شومیز حریر
شومیزهای لی
شومیزهای لی یکی از ضروریات کمد هر خانمی است. زیرا با هر چیز دیگری ترکیب می‌شود و گزینه بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در زیر مانتوهای جلوباز بهاره و پالتوهای زمستانی است.

شومیز اسپرت چیست؟
شومیز اسپرت برای مهمانی‌های غیررسمی کاربرد دارد. مدل‌های اسپرت معمولاً با شلوارهای اسپرت مانند شلوارهای جین ست می‌شوند. در دوختن این نوع از شومیزها بیشتر از پارچه‌های نخی بدون طرح یا با طرح‌های ساده به کار می‌رود.

شومیز یک کالای مدرن امروزی
شومیز می‌تواند تغییر کلاسیک یک روپوش زنانه، یا یک نوع لباس مدرن برای بانوان باشد. ازنظر تاریخی، شومیز لباس ساده‌ای بود که از پوست در برابر عرق و چربی بدن محافظت می‌کرد که در حال حاضر از آن به‌عنوان پیش‌درآمد پیراهن‌های مدرنی است که معمولاً در کشورهای غربی پوشیده می‌شود استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با ترکیب رنگ لباس زنانه در دنیای مدرن امروزی مطلب زیر را مطالعه کنید.

ترکیب رنگ لباس زنانه

ریشه‌شناسی کلمه شومیز
کلمه انگلیسی شومیز از کلمه فرانسوی chemise گرفته‌شده است و مربوط به ایتالیایی‌ها است: camicia و اسپانیایی: camisa، همه از لاتین گرفته‌شده است: camisia، خود احتمالاً از زبان سلتیک وام گرفته‌شده است. همچنین ممکن است این کلمه از واژه عربی qameez آمده باشد. در ادامه با ما در مطلب شومیز چیست ،همراه باشید.

تاریخچه شومیز
به نظر می‌رسد که شومیز از تونیکا رومی ایجادشده و اولین بار در اروپا در قرون‌وسطی رواج داشته است. زنان از آن به‌عنوان یک زیر پیراهن، زیر لباس شب و یا لباس بلند و گشاد استفاده می‌کردند؛ درحالی‌که مردان آن را با شلوار می‌پوشیدند. شومیز در دهه 1830 دارای آستین‌هایی تا آرنج است و در زیر روپوش پوشیده می‌شود. تا اواخر قرن هجدهم، از شومیز به‌عنوان لباس‌زیر استفاده می‌شد. این تنها لباس‌زیر بود که تا پایان دهه 1820 پوشیده می‌شد و معمولاً تنها لباس بود که به‌طور مرتب شسته می‌شد.

شومیز چیست؟
در گذشته برای خیلی از افراد سوال بود که در واقع شومیز چیست ،اصطلاح شومیز اولین بار برای توصیف یک لباس بیرونی در دهه 1780 استفاده شد، زمانی که ملکه ماری آنتوانت فرانسه نوعی لباس غیررسمی و گشاد از پنبه سفید را رواج داد. در دهه 1810 این اصطلاح در مورد پوشاک خارجی نیز استفاده شد.

پارچه شومیز
شومیز، معمولاً در خانه، توسط زنان دوخته می‌شد. آن را از مستطیل‌ها و مثلث‌هایی که از یک‌تکه پارچه بریده‌شده بودند جمع می‌کردند تا هیچ زائدی باقی نماند. فقرا از شيارهاي كمرنگ و تكه پارچه نازكي استفاده می‌کنند. درحالی‌که افراد ثروتمند از پارچه‌های لطیف مرغوب استفاده می‌کردند. شومیز راحتی پانصد سال پس از ورود به صحنه لباس همچنان محبوب باقی‌مانده‌اند. آن‌ها از پارچه‌های لطیف به‌عنوان عضو اصلی مجموعه لباس برای ایجاد احساس راحتی و زیبایی در زن تبدیل‌شده‌اند.

حتی کتاب‌های عاشقانه نیز شومیزها را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از کمد لباس قهرمان خود به تصویر کشیده‌اند. ازآنجاکه عشق زن به زیبایی و تجمل هرگز از بین نخواهد رفت، لباس‌هایی زیبا و راحت مانند شومیزها همیشه خریداری می‌شوند. چه کسی می‌داند مد ممکن است روزی در آینده دوباره به مردان بازگردد. در ادامه مطلب شومیز چیست ،به تحلیل پیراهن و بلوز می پردازیم.

پیراهن و بلوز
وقتی صحبت از لوازم ضروری کمد لباس برای هر خانم می‌شود، پیراهن یا بلوز یکی از وسایل ضروری است. تشخیص لباس با کیفیت دشوار است. همچنین تشخیص یک بلوز و پیراهن از یکدیگر دشوارتر است و آن‌ها در بعضی‌اوقات می‌تواند یک معنی داشته باشد. برای پیراهن و بلوز تعریف استانداردی وجود ندارد، اما در مورد توصیفات، چندین نظریه به این لباس‌ها پیوسته است.

پیراهن و بلوز
بلوز زنانه
نظریه ها
در زیر برخی از نظریه‌ها آورده شده است:

بلوز به‌عنوان یک لباس بالا گشاد قبلاً توسط زنان، کارگران، هنرمندان و کودکان کار تعریف‌شده است. بلوز از کمر یا باسن جمع می‌شود به‌طوری‌که آزادانه روی بدن آویزان شود. باگذشت زمان، این اصطلاح برای پیراهنی به‌کاررفته است که ظاهری کاملاً زنانه دارد. پیراهن همان چیزی است که مردان معمولاً در محل کار خود می‌پوشند و بلوز نسخه پیراهن برای زنان است.

برخی از افراد پیراهن را اصطلاح عمومی هر چیزی از تاپ تا پیراهن و تی‌ شرت می‌دانند. لازم نیست پیراهن آستین‌کوتاه باشد. پیراهن‌ها ممکن است دکمه یا زیپ داشته باشند، یا به هر نوع بسته باشند و از پارچه‌های مختلفی مانند پنبه، ابریشم یا ساتن ساخته‌شده باشند. افراد دیگر پیراهن را بیشتر یک لباس رسمی تعریف کرده‌اند. آن‌ها اضافه می‌کنند که پیراهن‌ها دارای دکمه‌ها، دکمه‌های سردست و یقه هستند، آن‌ها معمولاً در قسمت جلویی دکمه می‌خورند اگرچه این در مارک های مختلف متفاوت است.

سرانجام، در انگلستان، یک پیراهن به‌عنوان پارچه‌ای شناخته می‌شود که همیشه دکمه‌هایی در قسمت جلو دارد درحالی‌که بلوز می‌تواند با دکمه یا بدون آن باشد.

انواع پیراهن زنانه
در ادامه مطلب شومیز چیست ، با انواع مدل های پیراهن می پردازیم.

پیراهن آستین‌بلند
این‌ها کلاسیک‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ظاهر را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید آستین‌بلند Classic Straight body یا آستین‌بلند Classic Ruched را از پیراهن‌های Tukked موجود در رنگ‌های آبی و سفید در نظر بگیرید. اندازه‌ها از XX-Small تا 3X Large متفاوت است زیرا TUKKED به‌اندازه گیری همه‌جانبه اعتقاد دارد. می‌توانید با چرخه آرام ماشین آن را بشویید، خشک‌کن با حرارت کم آن را خشک‌کنید. پیراهن‌های Tukked به‌راحتی از بالای سر شما پوشیده می‌شود و یک زیپ مخفی از پشت ارائه می‌دهند.

پیراهن بدون آستین
پیراهن‌های بدون آستین بهترین گزینه شما در فصل گرم است. پیراهن‌های دکمه‌دار آستین‌بلند در این فصل باعث گرما و ناراحتی می‌شوند. مواد پارچه‌ای آن‌ها عمدتاً پنبه‌ای است که احساس راحتی می‌دهد. اگر شما دوست دارید در فصل‌های سرد هم از این پیراهن‌ها استفاده کنید می‌توانید آن را با ژاکت بپوشید.

پیراهن آستین‌دار
اگر شما از ناراحتی مجبور شوید که همیشه آستین خود را بالا بزنید، آستین Tukked any در هرروز و هر فصلی برای شما ایدئال است. شما با استفاده از این پیراهن، آزادانه نفس می‌کشید و حرکت می‌کنید و پارچه آن نرم و کش‌دار است. سه دکمه بالا برای پوشیدن باز یا بسته شدن عمل می‌کنند و یک زیپ مخفی در قسمت پشتی وجود دارد.

ست کردن با پیراهن آستین‌کوتاه
پیراهن آستین‌کوتاه را می‌توان با شلوارهای لوله‌تفنگی، راسته یا دم پا گشاد پوشید. این نوع پیراهن ها بدون هیچ زحمتی با یک شلوار جین آبی مطابقت خواهند داشت. اگر عاشق چکمه هستید می توانید از آن‌ها برای تکمیل استایل خود استفاده کنید. برای ظاهری رسمی‌تر، می توانید پیراهن آستین‌کوتاه خود را با دامن ست کنید. ست کردن کفش با لباس زیبایی شما را دو چندان می کند. کفش‌های پاشنه‌بلند به زیبایی ظاهر شما را چند برابر می‌کند، یا می توانید برای احساس راحتی بیشتر از کفش‌های تخت را انتخاب کنید.

ست کردن
ست پیراهن آستین کوتاه با شلوار جین
اندازه‌ها شومیز مناسب
در این قسمت از مطلب شومیز چیست ،با اندازه های شومیز مناسب از نظر خیاطی می پردازیم.

طول آستین
اگر زمانی که بازوی خود را دراز می‌کنید، آستین باید کمی به زیر مچ دست شما ختم شود و کوتاه‌تر از آن نباشد. دکمه‌ها باید به‌اندازه کافی محکم باشند، بنابراین بدون باز کردن دکمه‌ها نمی‌توان پیراهن را درآورد.

ناحیه شانه
درز شانه قبل از دور زدن و پایین آمدن باید در انتهای شانه شما نشسته باشد.

ناحیه یقه
می توانید با ترفند قرار دادن دو انگشت بین گردن و پیراهن خود متوجه شوید که پیراهن شما به مناسب است یا خیر. اگر می توانید دو انگشت خود را به‌راحتی جا دهید، پس پیراهنی پیداکرده‌اید که به‌خوبی متناسب شما است. داشتن یک‌فاصله دوانگشتی مهم است زیرا امکان تنفس را فراهم می‌کند، به‌خصوص اگر در وضعیت تنش قرار داشته باشید.

جوانب
پیراهن شما باید به‌اندازه کافی زیر بغل باشد اما آن‌ها را لمس نکند. اگر فضای کافی ندارید، بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود و اگر عرق کنید بلافاصله خود را نشان می‌دهد.

پشت
اگر دستانتان را ضربدری کنید، پیراهن نباید خیلی تنگ باشد یا از پشت کشیده شود. نفس عمیق بکشید، اگر احساس ناراحتی کردید، مناسب شما نیست. در این قسمت از مطلب شومیز چیست ، به معنی بلوز آن می پردازیم.

بلوز
بلوز لباس بالا گشاد که اولین بار توسط کارگران، دهقانان، هنرمندان، زنان و کودکان قشر ضعیف استفاده شد. به‌طورمعمول از ناحیه کمر یا باسن جمع می‌شود (توسط سنجاق، چین، پارتر یا کمربند) به‌گونه‌ای که به‌آرامی روی بدن فرد بنشیند. امروزه کلمه بلوز معمولاً به پیراهن و لباس دخترانه یا زنانه اشاره دارد. همچنین می‌تواند به پیراهن مردانه اشاره داشته باشد درصورتی‌که گشاد باشد، اگرچه به‌ندرت وجود دارد. به‌طور سنتی، اصطلاح بلوز به پیراهنی گفته می‌شود که ظاهری کاملاً زنانه دارد. این اصطلاح برای برخی از کت‌های لباس نظامی مردانه نیز استفاده می‌شود.

شومیز چیست؟
بلوز
ریشه‌‌ی کلمه
بلوز کلمه‌ای از فرانسوی به انگلیسی است. در اصل به بلوز آبی پوشیده توسط کارگران فرانسوی گفته می‌شد، اصطلاح بلوز در مورد لباس‌های پوشیده توسط کارگران مزرعه انگلیسی آغاز شد. در سال 1870، اولین بار بلوز برای یک خانم جوان شناخته شد.

بلوزها معمولاً از پارچه‌های سبک مانند ابریشم یا پارچه‌های نخی نازک تشکیل می‌شوند تا اوایل دهه 1990 اغلب از الیاف مصنوعی نرم مانند پلی استرساخته می‌شوند. گاهی اوقات آن‌ها با فرل، گلدوزی یا حلقه تزئین می‌شوند. امکانات ترکیبی متنوعی وجود دارد مانند یقه‌باز، پیتر تابه، یقه عقب و معکوس یکی دیگر از انواع رایج بلوزهای زنانه کلاسیک است.

جنس بلوز
بلوزها اغلب از پارچه نخی یا ابریشمی ساخته می‌شوند و ممکن است یقه و آستین نداشته باشند. آن‌ها به‌طورکلی از تاپ‌های بافتنی ساده بسیار متناسب هستند و ممکن است شامل جزئیات زنانه مانند کراوات یا کمان نرم در گردن یا تزئینات گلدوزی شده باشد.

بلوزها و بسیاری از پیراهن‌های زنانه دکمه‌دار معمولاً دکمه‌هایی برعکس پیراهن‌های مردانه دارند. یعنی دکمه‌ها به‌طورمعمول در سمت چپ استفاده‌کننده و سوراخ‌های دکمه در سمت راست قرار دارند. دلایل این امر نامشخص است و نظریه‌های متعددی بدون داشتن شواهد قطعی وجود دارد. برخی معتقدند که این رسم توسط لباسشویی‌ها معرفی‌شده است تا بتوانند پیراهن زنانه و مردانه را از یکدیگر تشخیص دهند. یک نظریه ادعا می‌کند که این سنت در قرون‌وسطی به وجود آمده است. زمانی که یکی از روش‌های آشکار کردن ثروت است، هرچه تعداد دکمه‌ها بیشتر می‌بود اشخاص ثروت بیشتری داشته‌اند.

خرید شومیز زنانه

 

جنس بلوز
جنس بلوز ها
دکمه
خادمان زن دکمه زدن لباس‌های خانم خود را بر عهده داشتند (ازآنجاکه دکمه‌ها معمولاً در پشت قرار داشتند). آن‌ها از تلاش برای برخورد با دکمه‌ها خسته شده‌اند که به همین ترتیب هنگام ساخت یا تعمیر آن‌ها شروع به معکوس کردن مکان می‌کنند. دلیل احتمالی دیگر این است که مردان می‌توانند به‌راحتی بلوز را باز کنند زیرا از جلو، دکمه‌ها در یک‌طرف پیراهن قرار دارند. یک نظریه دیگر این است که زنان به‌طورمعمول توسط کنیزهای خود لباس می‌پوشیدند، درحالی‌که مردان خودشان لباس می‌پوشیدند. به همین ترتیب، بلوزهای زنانه طوری طراحی‌شده‌اند که به‌راحتی توسط کنیز دکمه می‌خورند اما مردان آن طوری طراحی می‌شوند که توسط شخصی که آن را پوشیده است، به‌راحتی دکمه می‌خورند.

درحالی‌که اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند دکمه بالایی را برای راحتی بهتر باز کنند. برخی از بلوزهای ساخته‌شده برای خانم‌ها دارای قسمت گردن آزادتری هستند بنابراین دکمه بالایی را می‌توان بدون آسیب به‌راحتی بست اما همان ظاهر شیک را حفظ کرد.

برخی از خانم‌ها سنجاق‌ها و زیورآلات مختلفی را روی دکمه بالایی محکم برای استایل بلوز خود می‌بندند. برخی از این‌ها مستقیماً به خود دکمه و برخی دیگر به یقه‌ها متصل می‌شوند.
بعضی از بلوزها به‌هیچ‌وجه دکمه بالایی ندارند و یقه‌ها به‌صورت عمودی باز می‌شود. آن‌ها همچنین بخشی از لباس‌های محلی سنتی برخی از ملت‌ها را تشکیل می‌دهند.
تونیک
تونیک به‌نوعی بلوز یا تی‌شرت بلند گفته می‌شود که تا خط زیر باسن و میان ران ادامه دارد. تونیک‌ها می‌توانند آستین‌بلند یا آستین‌کوتاه باشند و میزان تنگی گشادی و جنس آن متفاوت باشد. تونیک‌ها از قدیمی‌ترین لباس‌ها هستند که هم توسط مردان و هم توسط بانوان استفاده‌شده است. نمونه مدرن تونیک از سال 1998 میلادی وارد دنیای مد شد.

تونیک
تونیک نوعی بلوز بلند
امروزه بسیاری از بانوان تونیک را به‌عنوان عضو اصلی کمد لباسشان در نظر می‌گیرند، زیرا تونیک‌ها در جنس‌ها طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در شرایط مختلف به کار گرفت و از آن‌ها ب عنوان لباس رسمی یا غیررسمی و راحتی استفاده کرد.

 




:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: