نکات کلیدی استایل مردانه و تاریخچه مد و فشن
نوشته شده توسط : BMtips

مدگرایی یا به تعبیری، امروزی بودن، پدیده‌ای است هم گام با پوشش و برخاسته از یک نیاز طبیعی و بهنجار که شاخصه اصلی آن در پردازش چهره و لباس اعم از پوشنده‌های سر، بدن و پاها، مثل کلاه، ردا و کفش ظهور می‌یابد. هر چند که نمود این پدیده در معماری، دکوراسیون منزل و بسیاری چیزهای دیگر نیز ظهور می‌یابد.

با نگاهی به تاریخچه مد و استایل در دنیا درخواهیم یافت که پوشاک یکی از مهم ترین نیازهایی بوده است که انسان برای رفع آن تلاش های بسیاری نموده است. انسان در ابتدا از پوشاک برای در امان ماندن از سرما بهره می برده است. مصریان از ۵۵۰۰ سال پیش هنر ریسندگی و بافندگی پنبه را آموختند. همچنین چینی ها نیز در حدود ۳۶۰۰ سال پیس اقدام به پرورش کرم ابریشم نمودند و با استفاده از آن برای خود لباس تهیه کردند.

مد روز و تعیین آن در هر زمان شاید تاریخچه‌ای به درازای دوخته شدن اولین لباس‌ها داشته باشد. از زمانی که اولین کتب تاریخ نوشته و پوشش مردم آن دوره شرح داده‌شده یا تصاویر موجود در بناهای تاریخی، گویای این است که هر دوره از تاریخ مردم از آداب و طراحی مختص به آن دوره در پوشاک پیروی می‌کردند و پوشاک و ظاهر آن‌قدری دغدغه بوده که به آن اشاره‌شده است. این موجود اجتماعی از زمان پیدایش پوشاک، به زیبایی و درعین‌حال بروز بودن اهمیت می‌داده و اهمیت این موضوع باگذشت زمان حتی بیشتر شده طوری که بیش از یک قرن است که طراحی مد یکی از مشاغل شیک و پردرآمد بوده. از اوایل قرن نوزدهم، صنعت در کنار مدرنیته به پیشرفت مد کمک کرده و شرکت‌ها و خانه‌های مد که توسط طراح‌ها اداره می‌شد از آن زمان فعالیت خود را آغاز کردند.

مد روز و نگاهی به پیدایش آن

اگر همراه همیشگی «AllWTC» باشید، حتماً می‌دانید که ما داستان تاریخ تحول لباس آقایان و خانم‌ها را در صدسال اخیر آغاز کرده‌ایم و در هر مطلب، چند دهه را بررسی می‌کنیم. در این مطلب هم که مربوط به داستان تاریخ لباس آقایان است، دو دهه دوم ۱۹۰۰ را باهم مرور می‌کنیم.

سال ۱۹۲۹، اقتصاد دنیا فروپاشید و صنعت مد و فشن هم همراه سایر صنایع به پایین کشیده شد و ازآنجاکه کارخانه‌ها قادر به تأمین هزینه‌های کافی برای دوخت لباس‌ها نبودند، به‌ناچار تغییراتی در کت‌وشلوار مردانه ایجاد کردند و بدین ترتیب، کت‌وشلواری با عنوان «سوپرمن» محبوبیت زیادی پیدا کرد و لباس‌ها بارنگ‌های خنثی مثل سیاه، طوسی و خاکستری دوخته می‌شدند. پارچه‌های پشمی، تویید، فلانل و لینن نیز جزو پارچه‌های محبوب بود. شلوارها نیز پلیسه‌های بزرگ بالا تا پایین داشتند.

استایل جوانان کالجی آن دوره

در این دوره، پولوشرت و بوش شرت، درمیان جوانان بسیار محبوب شد و جای پیراهن‌های یقه دار و دکمه‌دار را گرفت. جوانان این دوره، سوییشرت‌های قدیمی را رفو می‌کردند و به‌عنوان مد جدید دوباره استفاده می‌کردند.

کلاه‌های لبه‌دار و کفش‌های آکسفورد نیز جزو آیتم‌های محبوب به شمار می‌آمدند. کفش‌های اسپرتی مثل لوفر نیز در دهه سی رواج پیدا کرد، اما در آن زمان، مردان بیشتر از آن در منزل یا در هنگام رویدادهای ورزشی استفاده می‌کردند. استفاده از جوراب‌های راه‌راه و چهارخانه نیز در این دوران رواج پیدا کرد. انواع کلاه‌های لبه‌دار در آن زمان‌بر سر مردان دیده می‌شد.

سال‌های آخر دهه سی، سال‌های رواج استایل گنگستری و کت‌وشلوار زوت بود و اکسسوری‌هایی مثل گردنبندهای زنجیری بلند (گاهی تا زانو) به آن اضافه می‌شد و گاهی نیز کلاهی که با پر آراسته‌شده بود، این استایل را همراهی می‌کرد. این استایل، محبوب قشر خاصی از جوانان آن دوره بود.

برخی دهه ۴۰ را آخرین دهه‌ای می‌دانند که استایل مردان کاملاً مردانه و به‌قول‌معروف، جنتلمنانه و شیک بود (به‌نوعی اشاره به استایل مردانه کلاسیک دارد). خرابی‌های ناشی از جنگ، استفاده از پارچه‌های زمخت و کلفت و درخواست تولید لباس‌های کاربردی‌تر از سوی مشتریان، تحولی عظیم در این دوره از تاریخ لباس مردان ایجاد کرد.

در این دوره، هرگونه زرق‌وبرق و تجمل از لباس‌ها حذف شد و اگر در میان عکس‌های مربوط به این دوران، لباسی پرزرق‌وبرق مشاهده کردید، بدانید که حتماً واکنشی به میهن‌پرستی افراطی آن زمان بوده است. بدین ترتیب، جلیقه از کت‌وشلوار حذف شد؛ همین‌طور زبانه جیب و برگردان لبه شلوار.

کت‌وشلوار زوت هم به خاطر استفاده زیاد از پارچه، محکوم شد، اما هنوز هم تعداد کمی از آقایان آن را ‌می‌پوشیدند.

پس از پایان جنگ، لباس آقایان کمی دچار تحول شد، اما هرگز به زرق‌وبرق دوران قبل از جنگ نرسید. کت‌های چهار دکمه و شلوارهای گشاد دوباره مد شدند و رنگ‌های شاد و همین‌طور کراوات‌های ابریشمی دوباره به میدان بازگشتند.

کراوات، نماد بازیابی هویت گذشته!

ازآنجاکه در دوران جنگ، استفاده از کراوات نیز مانند بسیاری اکسسوری‌های دیگر ممنوع بود، پس از پایان جنگ، تقریباً هیچ مردی را نمی‌شد بدون کراوات دید. مردان می‌خواستند با این کار، هویت سابق خود را دوباره بازیابند؛ کراوات‌های پهن و باریک در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، همراه با گیره‌های تزیینی کراوات. در این دوره، مردم آرامش خود را دوباره بازیافتند و به لطف الویس پریسلی، خواننده راک اند رول آمریکایی، پیراهن‌های هاوایی و کژوآل نیز تبدیل به ترند محبوب دهه ۴۰ شد.

اگر شما هم از طرفداران دنیای مد و لباس هستید و می‌خواهید در عین سادگی لباس‌های متناسب باسلیقه خود و البته مد روز بپوشید، می‌توانید سری به برندهای معرفی‌شده توسط AllWTC بزنید. AllWTC همان اطلس جامع مجتمع‌های تجاری است که برندها و فروشگاه‌های معتبر مجتمع‌های تجاری که مطابق باسلیقه ایرانی و زیباترین کلکسیون‌ها همگام با مد روز فعالیت می‌کنند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

صنعت مد و فشن در پوشاک مردانه ایرانی

در طول تاریخ صنعت پوشاک مردانه تغییر به سزایی کرده است. پوشاک مردان در طول تاریخ بسیار تغییر کرده است. پوشاک مردانه ایرانی در طول تمام دوران متفاوت بوده است برای مثال مردان در دوران صفویه و قاجاریه یک‌جور پوشش داشتند و در زمان انقلاب و بعد از انقلاب به یک‌شکل دیگر لباس پوشیدند. این تغییر نشان‌دهنده این است که صنعت مد و فشن در طول تاریخ بسیار تغییر کرده است و امروزه مد در پوشاک مردان ایرانی به سمت مد و فشن اروپایی رفته است.

اما ناگفته نماند که با تولید ملی تاریخچه پوشاک مردان ایرانی تکانی زیاد خورد و با تولید ملی تنوع لباس برای آقایان بسیار زیاد شد.

پوشش آقایان در طول تاریخ بنا بر شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تغییر می‌کند و امروزه بسیار تغییر هم کرده است.

اما همیشه در طول تاریخ یک اصل تغییر نکرده است اینکه تاریخچه لباس‌های مردانه وزنان همیشه در طول تاریخ لباس ایران پیوندی عمیق باحجاب داشته است ، مفهوم این جمله فقط محجبه بودن نیست منظور پوشش موجه داشتن است.

کلاه در طول تاریخ پوشاک مردان ایرانی:

مردان در زمان‌های خیلی گذشته معمولاً از کلاه در استایل خود استفاده می‌کردند که در هر دوره در طول تاریخ مدل این کلاه‌ها متفاوت بوده است. مثلاً در دوران‌های قاجار و قبل از اسلام کلاه‌هایی با ارتفاع بلند که با سنگ‌های قیمتی کارشده بود استفاده می‌کردند. مردمی هم که از قشر معمولی بودند این کلاه‌های بلند را بدون سنگ‌ها بر سرخود می‌گذاشتند.

به‌مرورزمان در زمان انقلاب مدل این کلاه‌ها تغییر کرد اما مردان همچنان از کلاه استفاده می‌کردند اما بیشتر از مدل‌های کلاه‌های شاپو استفاده می‌کردند و آن‌ها را باکت و شلوارهایشان ست می‌کردند.

به‌مرورزمان که گذشت بعد از دوران انقلاب تا به امروز نقش کلاه‌ها در استایل های مردان کمرنگ‌تر شد. اما امروزه نیز برخی از آقایان از آن‌ها در مدل‌های اسپرت که همان کلاه‌های کاپ هستند استفاده می‌کنند.

کفش و جوراب‌ها در طول تاریخ پوشاک مردان ایرانی :

در دوران قبل از انقلاب اسلامی ایران جوراب‌های مردان معمولاً بسیار بلند بود آن‌ها ساق‌هایی تا روی پایین ماهیچه‌های پا می‌پوشیدند که این جوراب‌ها در فصل گرما از جنس‌های پنبه‌ای نازک بودند اما در فصل سرما از جنس پشمی بودند تا سرما را کمتر احساس کنند.

کفش آن‌ها در آن زمان به‌صورت کفش‌های ساده بدون هیچ بند و سگکی بود و معمولاً آن‌ها را خودشان در مدل‌های مختلف می‌دوختند و هر قشری کفش مخصوص به خود را داشت. برای مثال روحانیون کفش مخصوص خود را داشتند که پاشنه کفش آن‌ها چوبی به نام ( نعلین ) بود. در آن زمان‌ها پوتین برای فصل سرما جود نداشت و فقط پوتین و چکمه را در سوارکاری می‌پوشیدند.

اما به‌مرورزمان که گذاشت هم جوراب‌ها و هم کفش‌ها تغییر کردند. در زمان انقلاب جوراب‌های مردانه نخی پنبه‌ای آمد و مردان از کفش‌های مردانه که معمولاً نوک آن‌ها گرد و پاشنه‌های ۳ سانتی‌متری تخم‌مرغی شکل داشت استفاده می‌کردند .

در زمان بعد از انقلاب تا به امروزه تغییرات زیادی در دنیای کفش و جوراب مردانه به وجود آمد . دیگر فقط یک مدل جوراب مردانه وجود ندارد همچنین کفش‌ها تغییر شگرفی کردند و آن‌ها در مدل‌های مختلف در دنیای مد جا باز کردند.

پیراهن مردانه در طول تاریخ :

مردان ایرانی در دوران‌های قبل از انقلاب اسلامی از پیراهن‌هایی استفاده می‌کردند که رنگ آن‌ها سفید بود . معمولاً اشراف‌زادگان؛ جنس ابریشم را برای پیراهن‌های سفید خود انتخاب می‌کردند. اغلب زن‌های آن‌ها بر روی پیراهن‌های مردان خود گلدوزی می‌کردند که یک مدل خاصی بگیرند.

اما در دوران انقلاب رفته‌رفته این پیراهن‌ها کمی تغییر کرده و پیراهن‌های کلاسیک مردانه یقه دار ساده و طرح دار که معمولاً دارای سرشانه‌های بزرگی بودند مد شد. اما امروزه مدل‌های پیراهن‌های مردانه آن‌قدری زیاد شده است که برخی آقایان نمی‌دانند چه مدلی را انتخاب کنند.

شلوارهای مردانه در طول تاریخ :

در زمان‌های قبل از انقلاب مردان بیشتر از زیر جامه استفاده می‌کردند شلوارهای گشاد نخی که بر زیر جامه خود می‌پوشیدند که معمولاً ثروتمندان رنگ سفید می‌پوشیدند و مردان معمولی از زیر جامه‌های آبی ، ارغوانی و سرمه‌ای استفاده می‌کردند.

باگذشت زمان این زیر جامه‌ها به شلوارهای پارچه وجین‌ها تبدیل شد در زمان انقلاب آقایان بیشتر از این شلوارها استفاده می‌کردند که معمولاً شلوارهای پارچه‌ای مردانه دارای پلیسه هایی در بالا شلوار بودند و همچنین از روی زانوها دمپای این شلوارها گشاد می‌شد. شلوارهای جین معمولاً تک‌رنگ بودند و دمپای آن‌ها نیز گشاد بود.

اما امروزه مدل همه این شلوارها تغییر کرده است و شما در هر مدلی از این شلوارها صد مدل تنوع دارید. شما می‌توانید از شلوارهای جین مختلف در رنگ‌بندی مختلف و یا شلوارهای کتان و پارچه‌ای مختلف استفاده کنید.

قوانین همیشگی در مد و استایل آقایان

بین اینکه فقط خودتان فکر کنید خوش استایل هستید و اینکه تمام اطرافیانتان روی خوش استایل بودن شما توافق داشته باشند، تفاوت زیادی وجود دارد. برای اینکه به دسته دوم بپیوندید نیاز دارید بدانید چه‌کارهایی باعث جذابیت بیشتر شما خواهد شد. در این مقاله با چند مورد در استایل مردانه که خانم‌ها آن را جذاب می‌دانند، آشنا خواهید شد.

عطر شما سرمایه‌تان است

یکی از اولین مواردی که در برخوردهای نزدیک با خانم‌ها توجه آن‌ها را به خودش جلب می‌کند، عطری است که از شما به شامه‌شان می‌رسد. جالب است بدانید بدن هر فردی بوی منحصر به خودش را دارد، برای همین هم عطرها روی هر بدنی رایحه متفاوتی به‌جا می‌گذارند.

درست به همین خاطر است که باید دقت زیادی نسبت به انتخاب عطرتان داشته باشید و سرسری سراغ هر عطری نروید.

سعی کنید همیشه یک ادوتویلت داشته باشید و یک ادوپرفیوم. تفاوت اولی و دومی در این است که ادوتویلت رایحه بسیار ملایمی دارد و ماندگاری کمتر؛ درحالی‌که ادوپرفیوم رایحه قوی و ماندگاری دارد.

همه نگاه‌ها به کفش شماست

همان‌طور که شما ممکن است برای سنجیدن سلیقه یک خانم به کیف و کفش او نگاه کنید، خانم‌ها هم دقت زیادی به کفش مردان دارند. در حقیقت مدل کفش و وضعیت کفش آقایان چیزهای زیادی را درباره‌شان لو می‌دهد که قاعدتاً ازنظر خانم‌ها هم پنهان نمی‌ماند.

هر بار قبل از بیرون رفتن کفشتان را تمیز کنید یا واکس بزنید. اگر کفشتان کتانی است حتماً هرچند وقت یک‌بار آن را بشویید. کفش کثیف نوعی احساس بی‌مسئولیت بودن را به خانم‌ها القا می‌کند.

حتماً در کمدتان یک جفت کفش مردانه مجلسی داشته باشید. بیشتر مدل‌های این نوع کفش از جنس چرم تهیه می‌شوند. بنابراین برای خرید کفش‌ رسمی و بادوام مردانه سراغ فروشگاه‌های مطمئن بروید و سعی کنید بین رنگ کفش و کمربند با سایر اجزای استایلتان هماهنگی برقرار کنید.

تمیز بودن بخشی از استایل شماست

اگر برای خودتان وقت نمی‌گذارید، به‌طور غیرمستقیم این پیام را می‌فرستید که من می‌توانم به بقیه هم اهمیت ندهم. برای اینکه جلوی ارسال این پیام را بگیرید به نکات زیر توجه داشته باشید.

یک مرد خوش استایل همیشه تمیز است. بنابراین استحمام را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

از خوشبوکننده‌های بدن برای جلوگیری از بوی بد تعریق استفاده کنید.

همیشه ناخن‌هایتان را کوتاه و تمیز نگه‌دارید.

موهایتان را کوتاه کنید و موهای روی گردنتان را مرتب تمیز کنید.

اگر ریش می‌گذارید، اولاً مدل مناسب صورتتان را انتخاب کنید و بعد هم آن را مرتب نگه‌دارید. ریش‌بلند پیام بی‌نظمی می‌فرستد.

تأثیر کراوات بر استایل آقایان

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اینکه در نظر خانم‌ها جذاب‌تر از همیشه باشید این است که در شرایط مناسب کت‌وشلوار رسمی بپوشید و کراوات بزنید. کراوات نوعی نظم به ظاهرتان می‌دهد و کت‌وشلوار رسمی هم نشان‌دهنده جدیت شما خواهد بود. این دو مورد به جذابیت استایلتان کمک خواهند کرد.

کراوات شما نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد.

به هماهنگی بین رنگ پیراهن، کراوات و کت‌وشلوار دقت کنید.

روی ساعتتان حساب کنید

درستش این است که ساعت وسیله‌ای است برای نشان دادن زمان؛ اما به‌مرورزمان این وسیله هم به یک عنصر کلیدی در استایل تبدیل‌شده است که نمی‌توان اهمیت آن را دست‌کم گرفت. بنابراین به‌عنوان یک آقای خوش استایل جذاب سعی کنید نکات زیر را در مورد ساعتتان رعایت کنید.

ساعت‌های ظریف معمولاً پیام خوبی به خانم‌ها نمی‌فرستند؛ بنابراین سعی کنید سراغ ساعت‌هایی بروید که کمی بزرگ هستند و قدرت بیشتری را نشان می‌دهند.

سعی کنید یک ساعت رسمی با بند چرمی و صفحه گرد داشته باشید که قابلیت ست شدن با استایل‌های رسمی‌تان را داشته باشد.

استفاده از ساعت‌هایی با بند یا صفحه رنگی معمولاً برای جوان‌ترها انتخاب مناسب‌تری است. اگر مردی جاافتاده هستید یا دوست دارید جدی‌تر به نظر برسید ترجیحاً سراغ این مدل‌ها نروید.

انواع استایل آقایان

افراد در موقعیت‌های مختلف پوشش‌های متفاوتی دارند این به آن معنا است که محیط‌های مختلف قوانین خاص خود را در جهت پوشش دارد و افراد باید متناسب با  موقعیت‌هایی که در آن‌ها  قرار می‌گیرند از پوشش مناسبی برخوردار باشند. به‌عنوان‌مثال پوشش افراد در محیط‌های رسمی با پوشش آن‌ها در محیط‌های غیررسمی و دوستانه و یا حتی محیط‌های نیمه‌رسمی متفاوت است. باهم به بررسی برخی استایل آقایان در محیط‌های مختلف کاری می‌پردازیم.

استایل آقایان در موقعیت‌های رسمی

موقعیت‌های کاری رسمی به محیط‌هایی گفته می‌شود در آن‌ها روابط دوستانه و صمیمی بسیار کم است.در محیط‌های کاری رسمی جلسات مهمی در داخل و خارج شرکت صورت می‌گیرد به همین منظور افراد باید از استایل کاملاً رسمی برخوردار باشند. و برای داشتن استایل رسمی در این محیط‌های کاری باید از کت‌وشلوار استفاده کرد.به همین خاطر باید در انتخاب سایز کت‌وشلوار دقت بسیاری کرد که کاملاً اندازه  باشد زیرا اگر تنگ و یا گشاد باشد تأثیر منفی در جذابیت و شیک بودن استایل می‌گذارد و از طرفی به دلیل این‌که زمان طولانی کت‌وشلوار بر تن است باعث اذیت و ناراحتی فرد می‌شود. مناسب‌ترین رنگ برای کت‌وشلوار در محیط‌های رسمی طوسی و سرمه‌ای است . همچنین بهتر است از پیراهن‌های مردانه  بارنگ‌های مختلف برای زیر کت استفاده شود بهتر برای این‌که  استایل جذاب‌تر شود رنگ پیراهن بارنگ کت تناسب داشته باشد. و همچنین یقه پیراهن نباید یاز باشد زیرا تأثیر منفی در استایل می‌گذارد. کفشی برای این استایل بکار گرفته  می‌شود کفش جلوبسته است و بهتر است رنگ کفش بارنگ کمربند و کیف یکی باشد.

استایل آقایان در موقعیت‌های نیمه‌رسمی

موقعیت‌های کاری نیمه‌رسمی به محیط‌هایی گفته می‌شود که در آن  عده‌ای از کارمندان با یکدیگر صمیمی و عده‌ای دیگر غیر صمیمی هستند. برای داشتن استایل نیمه‌رسمی می‌توان چند دست شلوار مردانه شیک بارنگ‌های مناسب و متناسب با آن‌ها پیراهن‌های خوش‌فرم مردانه تهیه کرد. برای جذاب شدن بیشتر این استایل بهتر است چند دست کت تک نیز تهیه کرد.کفش‌های چرمی ، کفش کالج  مناسب این  استایل است. موقعیت‌های غیررسمی به محیط‌هایی گفته می‌شوند که  در آن  افراد رابطه بسیار صمیمی دارند و عموماً هم دیگر را بانام کوچک صدا می‌زنند.برای داشتن استایل مناسب برای این محیط‌های کاری می‌توان از شلوارهای لی و پارچه‌ای استفاده کرد. درواقع پوشیدن شلوار لی به این معنا نیست که می‌توان از هر رنگ و مدل آن  در این محیط کاری استفاده کرد. با شلوار لی ساده و بارنگ‌های تیره، ترجیحاً سرمه‌ای تیره و راسته استفاده کرد.

 

لینک های مفید

خرید لباس مردانه
فروشگاه آنلاین لباس

 

 





:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: